فنانة تكشف تفاصيل الأيام الأخيرة في حياة إياد داود ومعاناته الصحية: "كان نفسه يبقى أب"

إياد داود، المذيع الراحل، ما زال الحزن مسيطر على زملائه وأصدقائه في الوسط الفني بعد وفاته منذ يومين، وكشف عدد من أصدقائه تفاصيل الأيام الأخيرة في حياته، وعن معاناته الصحية قبل وفاته، وذلك بعد تشييع جنازته أمس.

تفاصيل مؤثرة عن الأيام الأخيرة في إياد داود

وكشفت الفنانة سلمى صباحي، والتي قدمت مع إياد داود عدة برامج أشهرها برنامج "شبابيك" و"ولاد البلد"، تفاصيل الأيام الأخيرة في حياته، واستعادت ذكرياتها معه في تدوينة لها على فيسبوك قالت بها:" إياد كان موهوب جدا وشاطر جدا.. كان مذيع شاطر ومجتهد وبروفيشنال.. كان rapper جامد وعنده فكر ودماغ حلوة في الكتابة والأداء في وقت الراب ماكنش منتشر في مصر.. كان ممثل هايل وكان نفسه ياخد فرصه حقيقية والناس تشوف أد إيه هو ممثل متميز.. كان من أفضل مدربي التمثيل في مصر بشهادة كل الطلبة بتوعه وانا حضرت معاه مرة وانبهرت بيه..كان حلمه ياخد الأوسكار، وكان يستاهل الحلم ده .. كان حلمه يفتح مدرسة تمثيل وتبقى في يوم من الأيام اكاديمية كبيرة بإسمه.. كان عنده شغف حقيقي وكان صادق كان إنسان قلبه ابيض زي الأطفال.. كان نفسه يتجوز ويبقى أب.. إياد كان بيحب الأطفال اوي".

فنانة تكشف معاناة إياد داود الصحية قبل وفاته

وتحدثت سلمى صباحي عن الأيام الأخيرة في حياة إياد داود، وعن معاناته الصحية وقالت: " إياد فقد أمه واخته وأبوه وكل حد فيهم ساب جواه أثر كبير واتخبّط فحياته كتير والدنيا ماكانتش رحيمة بيه بالرغم من كل الحب اللي محاوطه.. من أول ما عرفت إياد و هو دايما معاه بخاخ للتنفس وللأسف تعب جدا اخر ٧ شهور ف حياته وعمل عملية كبيرة في الرئة وكان عايش بخرطوم متوصل بالرئة وكان بيتكلم بالعافية لأنه مش قادر ياخد نفسه كويس .. ربنا يجعل تعبه في ميزان حسناته..".

وتابعت: "آخر مرة كلمته كان قبل ما يمشي بيوم واحد وكان صوته تعبان بس كان سعيد انه بقى عم وخالد اخوه جاب بنوته وسماها منال على اسم اختهم الله يرحمها.. كنت المفروض ازوره يومها بس للأسف مالحقتش .. إياد ارتاح، وأحلامه مكمله معاه وهايحققها في الجنة و نعيمها وسط أهله و حُبنا كلنا".

تفاصيل وفاة إياد داود

ورحل إياد داود السبت الماضي عن عمر يناهز 39 عاما، واشتهر إياد داود بتقديمه برنامج "شبابيك"، وعدة برامج أخرى مثل برنامج "ولاد البلد"، وعمل في عدة أعمال درامية من ابرزها مسلسل "فض اشتباك" ومسلسل "الداعية" في 2013، وفيلم "الثمن"، وعمل أيضاً كمدرب أداء وتمثيل وأقام عدة ورش للممثلين، وكانت آخر أعماله في مسلسل "شديد الخطورة" عام 2020.

الصور من حساب سلمى صباحي على فيسبوك وإياد داود على انستقرام.